Tant l’organització com els assistents valoren molt positivament les jornades.
Més de 100 persones van omplir la Sala Eutyches del Palau de Congressos de Tarragona els passats dies 11 i 12 de novembre per conèixer i analitzar la realitat lingüística dels joves catalans i per intercanviar experiències que han funcionat per estendre l’ús de la llengua entre els joves.
Al llarg d’aquests dos dies hem pogut escoltar experts sociolingüistes que han analitzat dades sobre el coneixement i l’ús de la llengua entre la població juvenil. Però més enllà d’aquestes dades quantitatives, s’ha donat una gran importància a l’anàlisi de les actituds dels joves envers la llengua. Una de les conclusions ha estat que els joves catalans, tant els d’origen catalanoparlant com castellanoparlant, cada vegada fan un ús més generalitzat de les dues llengües. Això beneficia el català, que a través d’aquest procés incorpora nous parlants. Sobre la qüestió de les actituds lingüístiques, podeu consultar en línia un interessant document elaborat, entre d’altres autors, per Joan Pujolar, participant en les jornades:
Llengua i joves. Usos i percepcions lingüístiques de la societat catalana, publicat per la
Secretaria de Joventut de la Generalitat dintre de la Col·lecció Aportacions.
Un dels objectius de
“El català mola?” era difondre experiències reeixides i aplicables a diversos territoris per estendre l’ús de la llengua entre els joves. En aquest sentit, s’han difós experiències de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, el País Basc i Galícia. El denominador comú d’aquestes experiències és que converteixen la llengua en un mitjà de socialització a partir d’activitats lúdiques i educatives. És a dir, no es pretén que els joves percebin la llengua com una finalitat en si mateixa, sinó com un element més del context.
També han participat a “El català mola?” professionals de fora de l’àmbit estrictament sociolingüístic, però amb un gran coneixement de la realitat juvenil. És el cas de les dues taules rodones sobre consum cultural: música, ràdio, televisió i Internet. La principal idea que es va posar sobre la taula és que perquè un producte tingui èxit, el més important és que sigui atractiu, més que no pas la llengua en què es faci. Per tant, perquè el català moli, cal oferir productes atractius i de qualitat en aquesta llengua.
Tot el contingut de les ponències i de les taules rodones quedarà recollit en les actes de les jornades, que es publicaran en els propers mesos.
Diversos mitjans de comunicació s’han fet ressò de “El català mola?”: podeu escoltar el que n’han dit a
Tarragona Ràdio i a
TAC12 (minut 17.40). El periodista Pep Blay, participant en la taula rodona sobre mitjans de comunicació, hi ha dedicat la seva
columna setmanal al diari
Avui.