Professors i sociolingüistes alerten de la poca competència en la llengua parlada als barris més castellanoparlantsMolts docents fan les classes en castellà al marge del que diu el projecte lingüístic del seu centre
Notícies relacionades: L’entorn és clau per al bon aprenentatge de la llengua
Els experts insten a treballar més l’expressió oral a les aules
La recent ofensiva política i judicial a favor de la introducció del castellà a l’escola com a llengua vehicular ha multiplicat les alertes dels sectors espanyolistes pel suposat baix nivell de castellà dels estudiants en acabar l’ensenyament obligatori. Cada cop, però, surten més veus del món educatiu que avisen del baix nivell de català oral dels alumnes de quart d’ESO, especialment als barris on aquesta llengua té una presència molt escassa.
El crit d’alerta l’han llançat professors de català, que recorden que, tot i que segons els últims resultats de la prova de competències bàsiques el nivell de català ha anat millorant els darrers anys, el baix nivell oral de molts estudiants passa desapercebut senzillament perquè en aquestes proves aquest aspecte no s’avalua. De fet, fer-ho comportaria un enorme esforç econòmic i organitzatiu per part de l’administració, ja que s’hi haurien de destinar centenars d’examinadors. En qualsevol cas, l’avís dels professors de català ha obert el debat i alguns estudis de sociolingüística ja assenyalen cap a la mateixa direcció.
“Aquí la normalització lingüística no ha arribat”, denuncia Marta Pons, professora de català de quart d’ESO de l’institut Picasso del barri de Ciutat Meridiana, a Barcelona. “El català al barri és com una llengua estrangera”, corrobora la seva companya de departament Montserrat Garcia. “Als alumnes els costa molt parlar en català, i fins i tot n’hi ha que et diuen «No t’entenc» quan els parles en català”, afegeix.
Continuar llegint… El Punt Avui – Notícia: Alarma pel baix nivell de català oral al final de la secundària.