La Societat Catalana de Sociolingüística (SOCS), filial de l’Institut d’Estudis Catalans, organitza entre el desembre de 2020 i el març de 2021 un cicle de quatre taules en format virtual sobre el model lingüístic de l’educació de noies i nois a Catalunya. La idea central del cicle és fer dialogar diferents agents socials perquè aportin reflexions al voltant de la realitat i els reptes de la formació lingüística d’infants i joves del nostre país.
Després de dècades d’ensenyament del català, durant les quals hi ha hagut canvis notables quant a la demografia i s’ha incorporat una perspectiva plurilingüe a l’educació obligatòria, sembla pertinent de debatre sobre els resultats del model educatiu de Catalunya, sobre la capacitat d’adaptació dels seus agents davant els canvis i les noves demandes socials, així com sobre el paper d’altres entitats de formació i de lleure en el foment del coneixement i l’ús del català entre infants, adolescents i joves.
D’altra banda, sovint s’ha intentat conflictivitzar l’educació lingüística de Catalunya, un procés amb ramificacions judicials i en els mitjans de comunicació que ha creat i crea tensions en els centres d’ensenyament i, en general, en la societat. És llavors rellevant de revisar les dimensions del conflicte i les direccions en què es pot actuar per contrarestar-lo.
El cicle se celebrarà íntegrament en línia i comptarà amb les taules i experts que es detallen a continuació. Els resultats de les taules, sintetitzats per les relatores, es publicaran en línia i posteriorment i de forma definitiva a Treballs de Sociolingüística Catalana 32.
Taula 1. Principis i resultats del model de conjunció en català
Data: 9 de desembre 2020, 18h
Participants:
- Joaquim Arnau (Universitat de Barcelona)
- Xavier Vila (Universitat de Barcelona)
- Francina Martí (Presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat)
- Carme Rider (Presidenta Societat Catalana de Pedagogia)
Moderador: Miquel Àngel Pradilla. Relatora: Luci Nussbaum
Enllaç d’accés: https://us02web.zoom.us/j/81840414679?pwd=Rlo5enZ4czZlSnh5aml4Y2xDRTRVZz09
ID de reunió: 818 4041 4679
Codi: HGS$10
Taula 2. Reptes i oportunitats de l’educació lingüística a Catalunya: la realitat dels centres educatius
Data: 13 de gener 2021, 18h
Participants:
- Xavier Planàs (docent de primària)
- Puri Pinto (docent de secundària)
- Ramon Font (portaveu nacional d’USTEC·STEs)
Moderador: Llorenç Comajoan. Relatora: M. Mercè Solé
Enllaç d’accés: s’anunciarà properament.
Taula 3: La conflictivització de l’educació lingüística a Catalunya
Data: 10 de febrer 2021, 18h
Participants:
- Eva Pons (Universitat de Barcelona)
- Pere Mayans (Departament d’Educació)
- Àlex Gutiérrez (Diari Ara)
Moderador: Joan Pujolar. Relatora: Maria Sabaté
Enllaç d’accés: s’anunciarà properament.
Taula 4: l’ús de la llengua catalana entre infants, adolescents i joves en contextos no escolars
Data: 10 de març 2021, 18h
Participants:
- Arnau Rius (Canal Malaia)
- Gerard Hausmann (Canal Super3)
- Ivan Solivellas (lingüista, membre de l’executiva de Plataforma per la Llengua)
Moderadora: Alexandra Monné. Relatora: Mireia Trenchs
Enllaç d’accés: s’anunciarà properament.