L’estudi consisteix en la descripció i l’anàlisi dels resultats obtinguts amb l’aplicació d’un qüestionari sociodemogràfic i d’usos lingüístics a una mostra de 3.205 alumnes de quart d’ESO que van fer la prova censal de competències, aplicada al mes de febrer. Actualitza les dades obtingudes amb els qüestionaris que es van aplicar els anys 2006 i 2013 en el context de l’avaluació de l’educació secundària obligatòria, amb la finalitat d’obtenir informació sobre els hàbits d’estudi, el consum cultural i les pràctiques lingüístiques de l’alumnat de Catalunya al final d’aquesta etapa educativa (vegeu el número 11 i el número 19 de la col·lecció “Informes d’Avaluació”).
El volum presenta les dades sociolingüístiques de l’alumnat i de les seves famílies; els usos lingüístics en el context escolar i en les activitats de fora del context escolar; les representacions i les aspiracions lingüístiques de l’alumnat, i els resultats acadèmics. També s’hi dediquen uns capítols a l’encreuament de les dades en la proves de competències de sisè de primària i de quart d’ESO.
Com a novetat, destaca el fet que a l’alumnat se li ha preguntat sobre el tipus de família amb qui conviu, donant també cabuda a les famílies monoparentals i homoparentals.
Pel que fa al contingut, destaca pel seu ressò mediàtic la constatació de la recessió de la llengua catalana en l’àmbit escolar respecte a l’Estudi sociodemogràfic i lingüístic del 2013.
El volum conté un apartat final amb la síntesi de cada capítol. En un annex, s’hi ha afegit el qüestionari emprat per a l’estudi.
240 pàgines
1a edició: desembre de 2021
Informes d’avaluació 29 [PDF, 3,51 MB ]