Xarxa CRUSCAT

Coneixements, representacions i usos del català

M. Galindo: ‘L’escola fomenta l’esperit crític, just el contrari del que significa adoctrinar’

14 nov. 2017

L’entrevista

Em dic Mireia Galindo Solé (Santa Coloma de Queralt, 1976). Sóc professora de català a l’INS Joan Mercader d’Igualada. Vaig estudiar Filologia Catalana i em vaig doctorar amb la tesi Les llengües a l’hora del pati. He publicat el llibre Les llengües en joc, el joc entre llengües (Lleida: Pagès).


Tens la sensació, com a docent, que adoctrineu els alumnes?

Els professionals de l’ensenyament eduquem en valors de civisme, pau i pluralitat d’idees. L’escola fomenta l’esperit crític, just el contrari del que significa adoctrinar. I sempre partint del respecte per la diversitat cultural, ideològica i lingüística. Si no es fes així, es posaria en perill la convivència en els centres educatius. Pensa que són un microcosmos de la societat, hi conviuen moltes maneres de pensar i entendre el món, i l’important és el respecte mutu.

Ets professora d’un institut a Igualada. Quina és la llengua en què parlen els alumnes?

Parlen en català i castellà, majoritàriament. Ara bé, la proporció d’ús d’una i altra llengua varia segons l’interlocutor i els àmbits d’ús.

Amb el professor de català acostumen a parlar-hi en català, tot i que a vegades després de força insistència i d’escoltar unes quantes vegades es que no me sale… Amb el professor de castellà passa el mateix, però a la inversa. Quan els alumnes a qui no els surt parlar en català s’adrecen a la resta de professors, generalment usen el castellà. Hi ha algun professor tossut, que demana el canvi de llengua, però són pocs…

Al pati, el percentatge d’ús del castellà augmenta considerablement.

Continuar llegint… La BBC | ‘L’escola fomenta l’esperit crític, just el contrari del que significa adoctrinar’ – La BBC