Llompart Esbert: “De madres a hijas, de hijas a madres: El cambio en la transmisión intergeneracional de lenguas”

De madres a hijas, de hijas a madres: El cambio en la transmisión intergeneracional de lenguas | Llompart Esbert | Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature.

Resum

Aquest treball pretén investigar els canvis en la dinàmica de la transmissió de llengües que es produeix en famílies procedents de Pakistan i del Marroc i, en concret, entre mares i filles, aquestes darreres en edat escolar i escolaritzades, total o parcialment, a Catalunya. Ens interessa especialment d’analitzar les concepcions familiars i lingüístiques que tenen aquestes noies de les seves mares i, per tant, les categoritzacions que fan de les seves progenitores i, també, les auto-categoritzacions de les mares. Amb aquest propòsit, s’analitzen els continguts de converses, a l’àmbit escolar i fora de l’escola entre les noies i les noies i les seves mares, i es relacionen amb els estudis sobre la socialització lingüística, les categoritzacions i la construcció de la identitat. Aquesta investigació es centra, doncs, en aquestes nenes i noies que “diuen fer de mestres dels seus progenitors o germans” (Unamuno i Nussbaum, 2006), amb l’objectiu de descobrir com es produeix aquesta transmissió de llengua i com és la seva competència plurilingüe.