Estudi de l'ús del valencià en les universitats

L’1,8% dels universitaris valencians estudia només en valencià i el 54%, tot en castellà -Un estudi impulsat per l’AVL i les cinc universitats públiques revela que només en la UV i la Jaume I un terç dels alumnes rep la meitat de les classes en llengua pròpia. L’anglès triplica el valencià en les publicacions científiques dels investigadors

Font: diari Levante (19/06/2010)

Enllaç: <http://breu.bulma.net/?l11219>

———-

Esteban Morcillo aposta per “construir un futur en valencià” en la presentació d’un estudi sobre usos lingüístics a les universitats -El rector de la Universitat de València ha demanat un posterior estudi per a conéixer quines mesures calen per a millorar la presència del valencià

El rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, ha manifestat el compromís de la institució per a “construir un futur junts i en valencià”, durant la presentació de l’estudi ‘Els usos lingüístics de les universitats públiques valencianes 2010’. L’acte ha sigut aquest matí a Sant Miquel dels Reis. Esteban Morcillo, després de constatar que el treball té uns “fonaments sòlids” i mostra la realitat de la Universitat, ha demanat un posterior informe que ja indique “quin tipus de política hem de fer” per tal de millorar la presència del valencià.

El rector ha felicitat l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i l’equip científic per l’informe, –en què han participat les cinc universitats públiques valencianes– i ha manifestat que “és evident que hi ha espais de millora, encara que per a impulsar-los farà falta finançament”.

L’estudi ‘Els usos lingüístics de les universitats públiques valencianes 2010’ constata que els universitaris, PAS i PDI del Sistema Universitari Públic Valencià (SUPV) tenen una competència lingüística superior a la mitjana de la població valenciana. Aquesta és una de les conclusions que ha posat de manifest l’estudi dirigit per Artur Aparici Castillo, on han intervingut dos professors de la Universitat de València (Rafael Castelló i Rafael Xambó). L’estudi ha estat fruit de la col·laboració entre les universitats del SUPV i l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

El treball respon al requeriment de les cinc universitats del SUPV amb l’objecte de prestar suport a les accions que tendeixen a normalitzar l’ús del valencià a la universitat, en cadascun dels seus estaments: el professorat, els estudiants i el personal d’administració i serveis. Amb la informació produïda, les universitats pretenen fonamentar de manera rigorosa les seues polítiques encaminades a reblanir i superar els entrebancs que a hores d’ara limiten al personal universitari i els estudiants en el que hauria de ser l’ús normal de la llengua pròpia.

Per al present treball, s’ha fet 1.967 entrevistes telefòniques a estudiants i estudiantes. Les entrevistes al personal docent i investigador (PDI) es van realitzar amb contacte directe, cara a cara, amb 1.637 persones. La mostra del personal d’administració i serveis

(PAS) ha estat de 1.415 persones entrevistades, també amb conversa cara a cara.

En Els usos lingüístics de les universitats públiques valencianes 2010 també s’ha posat de manifest, reiteradament, situacions com que la població que procedeix de la zona d’Alcoi-Gandia-Dénia, de València i de Castelló, així com la procedent de Catalunya i les Illes Balears, presenten competències lingüístiques i nivells d’ús en valencià –així com actituds favorables a la promoció del valencià–, significativament per damunt de la mitjana.

L’estudi també demostra que les dues universitats que fins ara han obtingut millors resultats, a una distància significativa de la resta, són la Universitat de València-Estudi General i la Universitat Jaume I.

Amb resultats semblants si exceptuem l’ús del valencià en l’administració universitària.

No obstant aquestes xifres, les dades mostren que ni els estudiants valencianoparlants tenen garantit a hores d’ara el seu dret a rebre una docència universitària en valencià, ni el professorat disposat a impartir-la gaudeix de les condicions necessàries per a fer-ho amb normalitat i amb un nivell d’esforç equivalent al d’aquells que la imparteixen en castellà.

L’estudi posa de manifest, quant al foment de la docència en valencià, que les polítiques lingüístiques universitàries actualment vigents, més que en la reglamentació i planificació institucional, es basen en la gestió i l’impuls de la voluntat personal del professorat per tal d’articular a partir d’aquesta una oferta docent en valencià. Aquesta gestió de voluntats personals té, lògicament, una oferta d’abast limitat i escàs, que es reparteix per universitats, titulacions i departaments de forma summament desigual.

Els usos lingüístics de les universitats públiques valencianes 2010 també apunta que si es vol avançar més en l’equiparació de les dues llengües, les universitats hauran de reglamentar la carrera docent i planificar la creació d’una plantilla de professorat perfilada en valencià molt més nombrosa que l’actual i més homogèniament distribuïda.

Si no ho fan així, el paisatge que ens mostra aquest estudi deixa veure clarament com l’horitzó màxim al qual es pot arribar amb les actuals polítiques, quant a docència en valencià, es troba ben pròxim.

En l’estudi que s’ha presentat hui també s’ha analitzat la realitat sociolingüística en àmbits com ara competències en valencià. Els usos lingüístics són una part molt important del treball, analitzats amb la família, amistats i ‘companys i companyes de pis’, en compres i amb persones desconegudes, usos lingüístics amb els mitjans de comunicació, en la lectura o en les relacions informals.

També s’ha estudiat les pràctiques lingüístiques en la docència, i en la investigació, els usos escrits administratius, la importància atorgada a les diverses llengües, les actituds lingüístiques al SUPV, l’evolució prevista del valencià, i els drets lingüístics i valoracions dels serveis lingüístics universitaris.

Font: Universitat de València

Enllaç: <http://breu.bulma.net/?l11220>

Font: www.infozefir.com