Xarxa CRUSCAT

Coneixements, representacions i usos del català

F. X. Vila: Per avançar cap a la capacitació lingüística del personal (amb certa calma)

14 jul. 2016

L’incident del cafè amb llet de Quimi Portet ha tingut la virtut de posar damunt de la taula una situació que segurament es repeteix centenars de vegades al dia de dalt a baix de l’àrea catalanòfona, però que de tan habitual ja fins i tot passa desapercebuda. Jo m’hi vaig tornar a trobar fa ben poc en una botiga de roba per a home del carrer Pelai de Barcelona, quan una dependenta em va respondre: “Etteee, solo entendí chaqueta…” després que li hagués explicat que buscava una peça de roba fresqueta per a l’estiu. Per descomptat, no era la primera vegada, i segur que no serà la darrera. De fet, a moltes zones del país, aquesta és una experiència coneguda per a moltíssims  catalans. Un dia és un cambrer que només t’entén a mitges i et porta un cafè amb gel en comptes del cafè amb llet que li has demanat. O una recepcionista d’hotel que t’etziba que no t’entén si li parles en la llengua pròpia del país. Hi ha restaurants de Barcelona on si parles en català no et serveixen. De vegades, a més de fer gala de la seva ignorància, els protagonistes es permeten ser fotetes, com aquesta dependenta d’un forn que feia veure que ni tan sols identificava el català. En altres casos, els protagonistes presumptament al teu servei fins i tot gosen donar-te ordres, com l’operador que exigia “Catalana, háblame en español” a la tinent d’alcalde de Rellinars. Fins i tot n’hi ha que t’insulten, com en aquesta oficina del Banco Santander de Palma. Continuar llegint… Amb certa calma – qüestions de llengua i societat: Per avançar cap a la capacitació lingüística del personal