Xarxa CRUSCAT

Coneixements, representacions i usos del català

Convocatòria dels premis EAPC Luciana Calvo 2020

22 oct. 2020

S’ha publicat la convocatòria 2020 del  Premi EAPC Luciana Calvo, inscrit en el marc dels Premis Recerca Jove.  Els alumnes d’ESO (3r i 4t), batxillerat i cicles formatius (mitjà i superior) poden presentar-hi treballs fins al 10 de novembre a les 14 h. Us demanem que en feu la màxima difusió entre centres d’educació i professorat que pugui animar l’alumnat a presentar i a elaborar treballs de recerca en els àmbits relacionats amb la Revista de Llengua i Dret.

Luciana Calvo Ramos va ser una lingüista i catedràtica lleonesa i fou col·laboradora de la Revista de Llengua i Dret, una revista científica de la Generalitat de Catalunya creada l’any 1983 que promou la recerca en els àmbits de la política lingüística i sociolingüística, del llenguatge administratiu i jurídic i el dret lingüístic. L’objectiu del Premi EAPC Luciana Calvo és reconèixer els treballs que aportin reflexió, anàlisi i propostes sobre temes relacionats amb alguns dels àmbits temàtics de la Revista:

  • En el cas de la política lingüística i sociolingüística, el premi promou la reflexió sobre l’ús social de les llengües, les polítiques lingüístiques i la gestió del multilingüisme en les societats contemporànies. Per exemple, els treballs de recerca podrien tractar temes com els següents:
    • Usos lingüístics en àmbits propers als joves (l’escola, la família, el pati, al bar, els videojocs i xarxes socials com YouTube o Instagram, entre d’altres)
    • L’aprenentatge de llengües diferents de la llengua materna
    • La transmissió lingüística entre generacions
    • Els discursos, les opinions i les actituds dels adolescents sobre el català i sobre les llengües en general
    • Els discursos, les opinions i les actituds dels adolescents sobre la política lingüística als territoris de llengua catalana
    • Com s’adopta el català? Les històries i les raons dels nous usuaris de la llengua
    • El rebuig al català: històries i argumentacions dels adolescents que eviten el català
    • Recerca-acció: el resultat de crear un canal de YouTube en català
    • Els usos lingüístics en el món de la formació no reglada: classes de música, esports, arts marcials, caus…
  • En el cas del llenguatge administratiu i jurídic, el premi vol fer èmfasi en la necessitat d’acostar les administracions públiques a la població a través d’un llenguatge clar, simple, precís, no discriminatori i transparent per als ciutadans, com a indicador de la qualitat democràtica de les institucions. I en aquesta línia es podrien dur a terme estudis com els següents:
    • L’ús de les llengües en general i el català en particular en sales de judici
    • Entenem què diu el nostre Ajuntament? La claredat de textos jurídics i administratius (anàlisi dels textos del meu ajuntament, etc.)
    • Comentari, presentació o anàlisi de textos jurídics o administratius en català anteriors al franquisme com ara les Bases de Manresa (1892), Memorial de Greuges (1885) o  Pràctica, forma y estil de celebrar corts generals en Cathalunya (1702), entre altres.
  • En el cas del dret lingüístic, es volen incentivar treballs sobre els drets relacionats amb el coneixement, l’aprenentatge i l’ús de les llengües en societats plurilingües, amb l’objectiu que siguin més justes tant des del punt de vista cultural i nacional com de la igualtat d’oportunitats. Els treballs de recerca podrien tractar temes com els següents:
    • Quins drets lingüístics tenen els meus pares?
    • L’escola i el tractament de la pluriculturalitat
    • El contingut de la política lingüística
    • El paisatge lingüístic urbà (del municipi, del barri…): retolació d’establiments, pintades al carrer, anuncis, anuncis en automòbils, indicacions
    • El català durant el franquisme. Altres èpoques de prohibicions.
    • El català durant la II República espanyola
    • L’ús oficial del català a Andorra

Els treballs poden fer referència tant a l’àmbit català com internacional, i també se’n valora la perspectiva comparada. Cada proposta guanyadora és recompensada amb 850 euros, que premien la qualitat del treball i l’esforç esmerçat per l’alumne durant l’any acadèmic.

Per a més informació, podeu consultar el web del Premi o bé escriure a rld.eapc@gencat.cat. Gràcies per la vostra col·laboració.

www.eapc.cat|[twitter.com/eapccat]EAPC twitter|EAPC facebook|EAPC blog