Source: Bolletí mensual del GRESIB, núm. 27
Núm. 28. Abril de 2023
Novetats del CDSIB
Enquestes sociolingüístiques
En aquest apartat del web del CDSIB hi trobareu enquestes que contenen dades sociolingüístiques sobre els residents de les Illes Balears (més informació).
Informació actualitzada a les nostres xarxes
Si voleu tota la inforamció actualitzada del GRESIB i del CDSIB, podeu seguir els nostres comptes de Twitter, Instagram o Facebook.Esdeveniments del GRESIB
El Grup de Recerca Sociolingüística de les Illes Balears (GRESIB) i el Centre de Documentació en Sociolingüística de les Illes Balears (CDSIB) organitzen seminaris en línia de forma mensual. Aquí teniu l’enllaç únic per accedir a les sessions.
Francesc Torres-Tamarit
Teresa Cabré
Universitat Autònoma de Barcelona
Nova data: divendres 5 de maig de 2023, 17 h
«L’estructura prosòdica dels inicialismes en català»Elga Cremades
Universitat de les Illes Balears
Rolf Kailuweit
Universitat de Düsseldorf
Divendres 25 de maig de 2023, 17 h
«Els predicats psicològics en català i altres llengües romàniques: contrast entre l’àmbit verbal i el nominal»Isabel Crespí
Universitat de les Illes Balears
Divendres 30 de juny de 2023, 17 h
«Ser i estar en català: descripció i anàlisi teòrica»Seminaris realitzats
Seminari Natxo Sorolla
Seminari Christopher Little
Seminari Maria Mazzoli
Seminari James Ramsburg
Seminari David GinebraEsdeveniments acadèmics i formatius
II Congrés Internacional de Lingüística Digital (més informació)
Dijous 4 i divendres 5 de maig de 2023
Esdeveniment presencial a la Universitat d’Alacant. Cal inscripció prèvia a través d’aquesta pàgina web. Organitzat per la Universitat d’Alacant, la Universitat de Granada i la Universitat Politècnica de València.V Niu de suport de la SOCS (més informació)
Divendres 5 de maig de 2023, 11:30 h
Esdeveniment en línia. Cal inscripció prèvia a través d’aquesta pàgina web. Organitzat per la Societat Catalana de Sociolingüística (SOCS) de l’Institut d’Estudis Catalans i la Universitat de Barcelona.Conferència «Inèrcies i oportunitats» (més informació)
Dissabte 6 de maig de 2023, 12 h
Conferència presencial en el marc de l’Acampallengua 2023, sa Pobla. A càrrec de Joan Melià (Universitat de les Illes Balears). No es requereix inscripció prèvia. Organitzat per Joves de Mallorca per la LlenguaIV Seminari Internacional de Sociolingüística «Les ideologies lingüístiques» (més informació)
Dimarts 9 de maig de 2023
Esdeveniment en línia i presencial a la Universitat d’Alacant. Cal inscripció prèvia a través d’aquest formulari. Organitzat per la Universitat d’Alacant.Seminari «Researching Multilingual Europe: seminario de investigación en Lingüística Aplicada» (més informació)
Dijous 18 de maig de 2023
Esdeveniment presencial a la Universitat Pablo de Olavide. Cal inscripció prèvia. Organitzat pel Màster d’Ensenyament Bilingüe Espanyol Anglès.Conferència «Una aproximació a les actituds i els usos lingüístics dels adolescents d’Eivissa» (més informació)
Dijous 18 de maig de 2023, 20 h
Esdeveniment presencial a la seu de l’Institut d’Estudis Eivissencs. A càrrec de Christopher Little (Universitat de les Illes Balears & Universitat Estatal de Mississipí). No cal inscripció prèvia.Seminari sobre predicats psicològics (més informació)
Divendres 19 de maig de 2023
Esdeveniment presencial a la Universitat de les Illes Balears, a càrrec de Rolf Kailuweit (Universitat Heinrich-Heine) i Carles Royo (Universitat Rovira i Virgili). Organitzat en el marc del projecte DAAD.Jornada sobre sociocomplexitat (més informació)
Dimarts 30 i dimecres 31 de maig de 2023
Esdeveniment en línia i presencial a la Universitat de Barcelona. Cal inscripció prèvia. Organitzat per la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic i Universitat de Barcelona.XV Congrés Internacional de Lingüística General (més informació)
Del 14 al 16 de juny de 2023
Esdeveniment presencial a la Universitat Complutense de Madrid. Cal inscripció prèvia a través d’aquesta pàgina web. Organitzat per la Facultat de Filologia de la Universitat Complutense de Madrid.Altres esdeveniments i convocatòries
Convocatòria de comunicacions per al LVIII Col·loqui sobre Lingüística «Linguistic Diversity in the World and for the World» (més informació)
Fins al 12 de maig del 2023
Les propostes s’han d’enviar a través d’aquesta pàgina web. Esdeveniment organitzat per la Universitat de Vílnius.Convocatòria de comunicacions per al LXVIII Congrés Anual de l’Anglo-Catalan Society (més informació)
Fins al 22 de maig del 2023
Les propostes s’han d’enviar a l’adreça de correu electrònic daniel.grau@uji.es Esdeveniment organitzat per l’Anglo-Catalan Society.Convocatòria del premi «CEL/ELC Outstanding Doctorate Award 2023» (més informació)
Fins al 30 de maig del 2023
El treball que opti al guardó s’ha d’enviar a l’adreça de correu electrònic celelc@unicatt.it. Esdeveniment organitzar per l’European Language Council.Convocatòria de comunicacions per al congrés «Topic, Focus and Subject (TFD)» (més informació)
Fins al 31 de maig del 2023
Les propostes s’han d’enviar a través d’aquesta pàgina web.Convocatòria de cursos per a la «III Escola d’Estiu de Lingüística Catalana (EDELC 2023)» (més informació)
Fins al 30 de juny de 2023
Les propostes s’han d’enviar a l’adreça de correu electrònic edelc2023@gmail.comConvocatòria de pòsters per a la «III Escola d’Estiu de Lingüística Catalana (EDELC 2023)» (més informació)
Fins al 30 de juny de 2023
Les propostes s’han d’enviar a l’adreça de correu electrònic edelc2023@gmail.comConvocatòria d’articles sobre política lingüística i usos lingüístics en entorns multilingües per a la revista Languages (més informació)
Fins al 31 de març del 2024
Les propostes s’han d’enviar a través d’aquesta pàgina web.Publicacions de membres i col·laboradors del GRESIB
A l’últim volum de la revista Llengua Nacional, Jaume Corbera hi publica l’article «Junts i juntes (és a dir, separats)», que fa referència a la qüestió del desdoblament de gènere que han adoptat certes llengües romàniques i se centra en el cas del català. L’autor critica aquesta pràctica, ja que considera que no hi ha hagut confusions en l’ús del masculí genèric en la llengua catalana. Així mateix, Corbera elabora una recensió de la guia Llenguatge per la igualtat Guia general, de l’Institut Balear de la Dona, que promou el desdoblament i proposa evitar l’ús d’adjectius de doble forma (més informació).
Es troba disponible a la revista Linguistics l’article «Prosodically-driven morpheme non-realization in the Minorcan Catalan DP», de Clàudia Pons-Moll, Francesc Torres-Tamarit i Ignasi Mascaró. Els autors identifiquen i analitzen la manca de realització morfològica condicionada prosòdicament en el SD del català de Menorca. S’explica que les aposicions restrictives que expressen relacions de parentiu o relacions similars es realitzen, de forma general, amb l’estructura [Art. Def. conco Nom par. en art. pers. Jaume nom pers.]. Els autors, però, senyalen que l’article personal no es realitza quan el nom personal comença en vocal o és femení i argumenten que la manca de realització de l’article personal està condicionada prosòdicament i que es pot derivar de la simple interacció de restriccions d’alineament morfoprosòdiques estàndards i restriccions corresponents a la realització morfològica, sense necessitat de recórrer a cap estipulació, subcategorització morfològica o refinament dels mecanismes analítics comuns (més informació)
Altres publicacions
El treball «Ideologías lingüísticas y su aplicabilidad al estudio sociolingüístico de Galiza», de Daniel Amarelo, aborda el concepte d’ideologies lingüístiques a partir de la intersecció entre l’antropologia lingüística i la sociolingüística. En la investigació es pretén explorar l’aplicació pràctica d’aquesta perspectiva a la situació sociolingüística de Galícia, on el multilingüisme genera tensions socials i polítiques (més informació).
La tesi doctoral d’Eloi Bellés, «Ideologies lingüístiques en gramàtiques i diccionaris catalans del segle XIX», estudia les ideologies lingüístiques transmeses a través de les gramàtiques i diccionaris catalans del segle XIX. S’analitzen les ideologies relacionades amb la relació entre el català i el castellà en la societat de l’època, així com les ideologies sobre la història i la identitat de la llengua catalana. Es fa servir un corpus de 208 obres i s’apliquen marcs teòrics de l’antropologia lingüística, sociolingüística i historiografia lingüística. L’autor conclou que hi ha una tendència a legitimar la presència del castellà en els usos formals de la societat catalanoparlant, mentre es revaloritza la llengua pròpia a final del segle (més informació).
L’article «Exploring working memory and language dominance in heritage bilinguals’ writing processes», de Julio Torres i publicat a la revista Second Language Aquisition, examina els processos d’escriptura de 61 individus bilingües, que tenen l’espanyol i l’anglès com a llengües d’herència. La conclusió principal és que la dominància lingüística no té un impacte significatiu en l’escriptura, mentre que una memòria de treball més elevada es relaciona amb una major atenció a la codificació ortogràfica i morfosintàctica durant les pauses.Júlia Llompart-Esbert i Dolors Masats són les autores de la publicació «La formación del profesorado para la educación lingüística y culturalmente inclusiva: relato de una experiencia de Aprendizaje-servicio», a la Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP). El bessó de l’article és l’anàlisi d’una proposta per a la formació de docents que siguin lingüísticament i culturalment inclusius. Per això, l’estudi es basa en un estudi de cas basat en el Treball de Fi de Grau en format Aprenentatge-Servei (ApS) (més informació).
L’estudi «De l’aprenentatge a l’adopció de la llengua catalana: cap al cicle d’acompanyament als usuaris del Consorci per a la Normalització Lingüística», promogut per la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya i el CUSC-UB, proposa accions per superar els obstacles que dificulten que l’alumnat adopti el català, basant-se en factors individuals com el perfil socioeconòmic i formatiu. Se suggereixen accions per reforçar l’acompanyament als aprenents, incloent-hi la integració lingüística dins del funcionament del CPNL, així com la facilitació a l’accés a xarxes de socialització catalanoparlants (més informació).Miscel·lània
Neix el blog de Dret en Català amb la intenció d’informar i fomentar l’ús del català en la docència de Dret a la Universitat de les Illes Balears. El Grup de Treball Sobre el Català en la Docència (CATDRET), integrat per professors dels dos departaments de Dret, manté aquest blog amb l’objectiu que es prenguin mesures per incrementar i normalitzar la presència i l’ús del català a la Facultat de Dret (més informació).
En el marc d’un projecte DAAD sobre predicats psicològics en llengües romàniques (focalitzat sobretot en català i castellà), Rolf Kailuweit i 14 estudiants de postgrau de la Universitat Heinrich-Heine de Düsseldorf visitaran Mallorca la setmana del 15 al 19 de maig. Durant aquella setmana, els estudiants de la Universitat Heinrich-Heine duran a terme tres petits projectes de recerca: un sobre predicats psicològics (amb enquestes a l’alumnat de la UIB), un sobre biografies lingüístiques (amb entrevistes a l’alumnat de la UIB) i un sobre paisatge lingüístic en zones turístiques.
El Servei de Foment de l’Ús (Direcció General de Política LIngüística) informa que a l’hora de fer la declaració de la renda, els ciutadans es poden deduir el 15 % de les donacions a entitats que tenguin per objecte el foment de la llengua catalana (més informació).
Els enregistraments de les intervencions en les «Jornades de Llengua i Ensenyament. L’Oralitat», centrades en la qüestió de l’expressió oral del català, ja es troben disponibles al canal de YouTube Direcció General de Política Lingüística de les Illes Balears (més informació).
Torna el Cicle de Cinema d’Amèrica Llatina. A partir del proper dia 2 de maig, a les 19.30 h, a Can Alcover, tots els dimarts d’aquest mes es projectaran les pel·lícules corresponents al X Cicle de cinema d’Amèrica llatina, enguany dedicat als moviments migratoris (més informació).
Comença un pla pilot perquè els aprenents de català puguin practicar la llengua en els comerços locals de Mallorca (més informació).
Volem que el bolletí us resulti útil. Hem preparat aquest qüestionari anònim per tal de conèixer-ne la vostra opinió i d’adaptar-lo a les vostres necessitats. Ens ajudau a millorar-lo? Podeu respondre el qüestionari aquí.GRESIB – CDSIB