Xarxa CRUSCAT

Coneixements, representacions i usos del català

Èxit d’assistència a la matinal «Què fem amb la llengua en l’ensenyament?»

19 febr. 2012

(Nota de premsa)

120 persones van assistir a la Jornada matinal «Què fem amb la llengua en l’ensenyament? Eines per a la seguretat i l’assertivitat en la docència de matèries en valencià» que va tenir lloc dissabte, 28 de gener, a l’edifici Octubre Centre de Cultura Contemporània.

La jornada, que va cobrir totes les places d’assistència, s’adreçava al professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat que imparteix matèries en valencià en qualsevol assignatura i pretén oferir instruments pràctics de suport en els dos sentits que més solen preocupar els docents. D’una banda, tècniques i habilitats assertives i comunicatives, tan importants per a transmetre els continguts com els continguts mateixos. De l’altra, el bagatge lingüístic fonamental que assegura la qualitat lingüística d’una manera pràctica i centrada en les solucions.

La Jornada va començar a les 9 h amb la recollida de documentació i unes paraules de benvinguda a càrrec de Juli Peretó, delegat de l’Institut d’Estudis Catalana i Josep Vicent Boira, director del Servei de Política Lingüística de la Universitat de València (UV). A continuació, va tenir lloc la ponència El que diem i el que transmetrem a càrrec de Ferran Suay, professor de Psicobiologia de la UV qui va trobar la Jornada «molt dinàmica, amb forta participació dels assistents». En paraules de Suay, a la Jornada «s’hi van tractar temes que captaren l’atenció dels participants perquè formaven part de les seues necessitats quotidianes com a docents de diverses matèries». Seguidament, Enric Ramiro, professor de Valencià a l’IES Guadassuar, va dur a terme la ponència
Quan la Sin-ta-xi no és un mot oriental: una visió educativa optimista que va acabar amb una pausa per als assistents. A continuació, va tindre lloc la ponència Per fi, una gramàtica sense gramàtica: la Gramàtica zero, a càrrec de Francesc Esteve, cap de l’Àrea de Terminologia i Llenguatge Científic a la UV. En acabar va tindre lloc un debat general amb els ponents moderat per Juli Peretó. Els assistents inscrits van rebre un exemplar del llibre Gramàtica zero: el millor ús amb la mínima gramàtica. Vegeu el programa complet.

D’acord amb Esteve, amb la Jornada «hem pogut comprovar que la Gramàtica zero ja és un element utilitzat a les aules o per aquells que volen acreditar oficialment el coneixement lingüístic i també per al públic general, que vol millorar la correcció i l’adequació dels seus escrits o intervencions formals». A més, Esteve apunta que «més del 60% dels professors participants a la Jornada ho eren d’altres assignatures diferents de la de Valencià» i també que, malgrat oferir la Gramàtica zero com a regal als assistents, molts ja l’havien comprada, dues dades que en paraules d’Esteve «confirmen l’èxit d’aquesta edició».

Per la seua banda, el professor Ramiro es va sorprendre per l’èxit d’assistència i va trobar molt positiu el conjunt d’intervencions en quant a qualitat i quantitat, doncs «van deixar el sostre molt alt». Al seu torn, Peretó va considerar que «el més remarcable d’aquesta activitat és que ofereix una oportunitat de trobada a més d’un bon
nombre de professors que ensenyen en valencià (no sols de Valencià), que poden compartir experiències i aprendre noves maneres positives d’incrementar l’ús del valencià, més enllà de l’àmbit escolar».

La jornada  ha estat organitzada per la Delegació del Rector per a la Incorporació a la Universitat (Universitat de València), el Servei de Política Lingüística (UV), l’Institut d’Estudis Catalans, la Unitat de Cultura Científica – Càtedra de Divulgació de la Ciència (UV), la Xarxa Vives d’Universitats i Octubre Centre de Cultura Contemporània.

Font: Xarxa Vives d’Universitats (30/01/2012), via Infozefir