Huguet, Á.; Navarro, J. L.; Chireac, S.-M. & Sansó, C. (2012). Immigrant children and access to school language. A comparative study between Latin American and non-Latin American students in Spain. VIAL-International Journal of Applied Linguistics, 9, 85-106
ABSTRACT
Spain has recently become the main host country for immigrant citizens arriving in the European Union. As a result, immigrant children are being incorporated into the Spanish school system, therefore posing a set of challenges unknown until very recently. Teachers are mostly concerned about students’ achievement of the necessary level of linguistic competence, as this is a key issue in order to successfully complete their schooling in a language that very often is different from their own L1.
In this study, a sample of 49 immigrant boys and girls was compared to a group of 44 autochthonous students of the same age and school level. The analysis concentrated on the development of competence in Spanish, as well as on the role played by certain factors (such as length of stay in the host country or home language) in the acquisition of the language. The results obtained indicate that the process is a long and complex one, even when dealing with pupils whose L1 is a Latin American variety of Spanish.
Keywords: Spanish, linguistic knowledge, immigrant children, length of stay, L1/L2
RESUMEN
España se ha convertido en los últimos años en el mayor receptor de inmigrantes de la Unión Europea. Consecuentemente, sus hijos e hijas se han incorporado a nuestras escuelas planteando unos retos hasta hace poco desconocidos. Uno de ellos, y tal vez el que más preocupa al profesorado, se refiere al desarrollo de niveles de competencia lingüística suficientes para poder seguir de forma exitosa una escolaridad vehiculada a través de una lengua que en muchas ocasiones tiene poco en común con la suya propia (L1).
En este contexto, a partir de una muestra de 49 niños y niñas inmigrantes que fueron comparados con un grupo de 44 escolares autóctonos de su misma edad y nivel escolar, nuestro trabajo analiza el progreso en el conocimiento de la lengua castellana y la incidencia que en ello tienen factores como el tiempo de estancia en el país de acogida y la lengua familiar. Los resultados obtenidos apuntan a un proceso lento y complejo del que no queda excluido incluso aquél alumnado cuya lengua L1 coincide con variantes hispanoamericanas del castellano.
Palabras clave: Castellano, conocimiento lingüístico, inmigración, tiempo de estancia, L1/L2
Font: Àngel Huguet-Canalís